Experimenteren

Soort activiteit: binnenspel
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Aantal kinderen: je kan werken in kleine groepjes
Plaats: binnen
Duur: 30 minuten
Gebaseerd op: 'Creatief met fruit -Proefjes' uit de map Tutti Frutti: een project om van te smullen, Logo's Vlaanderen, 2004.

Inkleding
Je kan een zogenaamde professor uitnodigen die nog assistenten nodig heeft om een groot onderzoek uit te voeren. De twee volgende proefje kunnen een onderdeel zijn van een andere spel.

Voorbereiding
Benodigheden verzamelen en appel en citroenen aankopen.

Verloop van het spel

  • De vitamine C-proef

Snij de citroen doormidden en pers hem uit. Snij de appel doormidden en haal het klokhuis eruit. Schil de appel en leg elke helft op een bordje. Schenk het citroensap direct over één appelhelft. Laat de appelhelften een half uurtje staan en kijk dan naar het verschil.
De appelhelft zonder citroensap kleurt bruin. De ander blijft mooi wit. Het vitamine C (ascorbinezuur) in het citroensap zorgt ervoor dat de appel niet verkleurt. Je kunt dit proefje ook doen met bijvoorbeeld stukjes banaan en plakjes champignons in plaats van met een appel.

appel_na24u.jpg
  • Maak je eigen batterij

Verdeel de koperdraad in vijf stukjes. Maak aan elke spijker een stukje koperdraad vast. Steek in elke citroen een spijker (met koperdraad). Leg de vier citroenen op een rijtje. Neem het losse stukje koperdraad van de eerste citroen en prik dat in de tweede. Neem het losse stukje koperdraad van de tweede citroen en prik dat in de derde. Neem het losse stukje koperdraad van de vierde citroen en houd dat tegen de fitting van het lampje. Je hebt nog 1 stukje draad over. Prik dat in de laatste citroen en houd dat tegen de fitting van het lampje. Probeer het net zo lang tot het gaat branden.

opstelling

Doel van het spel
Kinderen fruit leren kennen via een onverwachte hoek: de scheikunde.

Benodigdheden

  • De vitamine C-proef
    • 1 appel
    • 1 citroen
    • een handcitruspers
    • een mesje
    • 2 bordjes
    • klok
  • Maak je eigen batterij
    • 4 citroenen
    • een meter koperdraad
    • 1 lampje (1.4 volt)
    • 4 spijkers

Terug: spellenboek

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License