Twister Met Fruit

Soort activiteit: Behendigheidsspel
Leeftijd: vanaf 5 jaar tot ??
Aantal kinderen: onbeperkt, je kan geregeld afwisselen. Hangt ook af van de grootte van je bord.
Plaats: binnen
Duur: 15 min.
Gebaseerd op: originele Twister uitgegeven door MB

Inkleding:
Niet van toepassing.

Voorbereiding:
Maak op een doek het originele Twisterpatroon na, maar vervang de gekleurde stippen door stukken fruit. Als draaischijf kan je gebruik maken van twee dobbelstenen. De ene dobbelsteen maak je voor de bewegingen, de ander voor de fruitstukken. Voor de bewegingen kun je 2 extra jokers gebruiken want een dobbelsteen telt echter 6 vlakken. Het doek moet ook voorzien zijn van 6 rijen verschillende soorten fruit.

Verloop van het spel:
Het aantal deelnemers stellen zich op op het doek. De spelleider gooit met de dobbelstenen en roept bijvoorbeeld: " Linker voet op de appel", waarbij de deelnemers hun linkervoet op een appel moeten plaatsen en dit zonder om te vallen. Dan wordt er opnieuw gegooid met de dobbelstenen en wordt het volgende lichaamsdeel geplaatst op het doek. Elk lichaamsdeel moet blijven staan, totdat het lichaamsdeel opnieuw werd genoemd.
Als de dobbelsteen een joker aangeeft, mogen de kinderen één lichaamsdeel naar keuze verplaatsen, voor de ouderen kun je de jokers uitschakelen en gewoon opnieuw gooien.
Wie omvalt, een verkeerde stap zet of zich onnodig verplaatst valt af.

Doel van het spel
Zo lang mogelijk je evenwicht bewaren, m.a.w. wie het langs overblijft is de winnaar.

Benodigdheden:
- een redelijk groot stuk papier, doek of plastiek waar je de stukken fruit op kunt tekenen.
- 2 dobbelstenen
- patroontjes van fruit en lichaamsdelen (voeten en handen)

de originele twister:

twister.jpg

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=7V235OOK

terug: spellenboek

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License